Egyre többet olvasni, hallani arról, hogy a mai iskolarendszer nem tud elegendő hangsúlyt helyezni a kreatív alkotó tevékenységre. Az alkotás segít a gyerekeknek fejleszteni különböző készségeiket, illetve az alkotás által a tanulást is emlékezetessé tehetjük számukra. A lexikális tudás helyett egyre nagyon igény lesz gyerekeinknek arra, hogy valami újat alkossanak. Adott kellékekből a saját világuknak megfelelően alkossanak és ne sablonokban gondolkodjanak. Amikor leülsz a gyerekeddel valamit készíteni, Te hogyan viselkedsz?

Volt szerencsém már több alkalommal kellékeket és szakmai segítséget biztosítani a közös alkotáshoz. Szeretném megosztani Veled, hogy milyen szülő-gyerek együttműködéseket láttam és kérlek gondold végig, Te hogyan kezeled ezeket a szituációkat.

  • Majd én tudom, hogyan

A szülőnek határozott elképzelése van arról, hogyan kellene kinéznie az adott alkotásnak és ennek megfelelően határozott iránymutatást ad a gyereknek. Nem bírja ki, hogy ne vegye ki a gyerek kezéből a díszt, vagy ne mutassa meg, hova kell éppen ragasztani. Ez a hozzá állás a szülő részéről teljesen érthető, ha valami veszély fenyegeti a gyereket, ha nem megfelelően végzik el a műveletet.

Amikor egy szabad alkotásról van szó és nem kell elvárásoknak megfelelni, akkor ez a fajta hozzá állás olyan csináld is, meg nem is. A gyerekek személyiségüknek megfelelően különböző módon reagáltak erre. A szelídebb irányítható gyerek, megengedte, hogy a szülő végül elkészítse helyette a díszt. A lázadó, határozott gyerek, viszont fellázadt és a vége sírás, vagy kiabálás lett. Sajnos a közös alkotás a gyerekben, így nem egy kellemes élményként csapódott le.

Vajon amikor a gyerek meglátja a végső alkotást, mennyire érzi magáénak?

Ha tudod magadról, hogy idegesít a gyerek lassúsága, vagy hogy nem lesz tökéletes az alkotás, akkor engedd át másnak ezt a feladatot.

  • Én nem értek hozzá, de szeretném neki megadni a lehetőséget

A szülő felismeri és vállalja is, hogy nem ért ezekhez, nincs hozzá türelme. A gyerekének viszont szeretné megadni a lehetőséget, így elviszi ilyen foglalkozásokra és nyugodt szívvel ott hagyja gyermekét. A gyerek közben nyugodtan, megfelelő szakmai segítséggel alkot, a szülő közben esetleg vásárolhat is. A gyerek a végén büszkén mutatja az elkészült alkotást és a szülőnek nincs más “dolga”, mint megdicsérni. Szerintem ez egy jó win-win szituáció 🙂

  • Én nem értek hozzá, a gyerekem is meg lesz nélküle

A szülő belátja, hogy nem ért ehhez, de úgy gondolja hogy erre nincs is szüksége a gyerekének. A gyerek az iskola rendszer keretein belül valamennyi alkotással, kézműveskedéssel találkozik és az pont elég neki. A waldorf iskolarendszerben nagy hangsúlyt fektetnek a kézügyesség fejlesztésére, megtanítják horgolni, kötni is a gyerekeket és nem azért mert például egy fiúnak erre szüksége lenne az életben. A kézügyesség fejlesztésével például elősegíthető a szebb írás, rajzolás és az alkotás örömét is megtapasztalják a gyerekek.

  • Vele vagyok és támogatom

A támogató alkotás az egyik legnehezebb, de szerintem leghasznosabb fejlesztés a gyerekeink számára. A szülő ott van a gyerek mellett, és segíti őt, de nem veszi ki a kezéből. Megvárja, amíg a gyerek segítséget kér és bátorítja őt, amikor elbizonytalanodik. Nem veszi ki a kezéből az eszközt, ha lassú, vagy elsőre nem megy neki az amit elképzelt.

Ha a gyerek még a korából adódóan nem tudja használni az adott eszközöket, akkor a szülő a megvalósító szerepét töltheti be. Azt csinálja, amit a gyerek mond és még akkor is oda ragasztja, ha ő azzal nem ért egyet. Időnként vissza kérdez, hogy így gondolta-e és a szülő jól csinálta-e.

Különböző csatornákon egyre többet lehet hallani az alkotás fontosságáról a gyerekek fejlődése szempontjából. Ha Te is szeretnéd fejleszteni gyereked, ismerd fel, hogy Te hogyan viselkedsz ezekben a szituációkban és ennek megfelelően keresd az ideális megoldást mindkettőtök számára 🙂

Ha felnőttként, Te is szeretsz alkotni,vagy szeretnél fejlődni ezen a téren, akkor tarts Velem. Kézügyesség nem szükséges, csak bejelentkezés.

Következő foglalkozás és részletek itt.

Korábbi foglalkozásról néhány kép